Strada Fictiunii Literare

sigla-ALL

Intotdeauna mi-a placut sa citesc si sunt un admirator al cartilor bune si de succes. De aceea am ales o editura renumita unde se gasesc astfel de carti, Editura All.

In cadrul acestei edituri am dat peste o colectie noua care pentru mine a fost ceva inedit, numita Strada Fictiunii care este o colectie de literatura universala a Editurii ALLFA, parte a Editurilor ALL. Fiind o colectie urbana, cosmopolita, eterogena, perfect racordata la prezent, Strada Fictiunii are patru sectiuni: Clasic, Contemporan, Crime si Bestseller.

Începând din acest an, Editura ALL a iniţiat un proiect nou în cadrul colecţiei de literatură Strada Ficţiunii: „Lista lui Alex. Ştefănescu“.

Am ales sectiunea Contemporan care isi propune sa le aduca cititorilor romani atat debutanti valorosi, cat si scriitori deja lansati. Cuvintele-cheie sunt „sincronicitate”, unii dintre acesti scriitori fiind publicati simultan in Romania si pe scena internationala,  si „valoare literara”, autori care au primit distinctii prestigioase si recunoasterea criticilor si a publicului deopotriva. Niciun cititor obisnuit sa se rasfete cu povesti miraculoase nu-si poate refuza tabietul unei plimbari prin aceasta sectiune din Strada Fictiunii.

Noua colectie de literatura poate fi usor imaginata ca o strada cu arhitectura eclectica, pe care modernitatea si traditia se imbina perfect. O strada care s-ar putea mandri orice metropola din peisajul literar al lumii. Cititorii care vor urmari cu fidelitate ghidul acestei strazi – omuletul cu umbrela – vor descoperi ca aici locuiesc cei mai fascinanti magicieni ai povestirii din ultimul secol.

Din multitudinea de carti interesante din aceasta sectiune am ales doua care mi-au atras atentia prin abordarea subiectelor tratate.

tn1_tradarea

TRADAREA-Helen Dunmore

Leningradul anului 1952 este un oraş care luptă să îşi revină de pe urma războiului. Tânărul Andrei, un tânăr doctor, şi Anna, o educatoare, încearcă să ducă o viaţă normală. Traiul lor cotidian se împarte între zilele petrecute la casa de la ţară, pregătirile pentru balul spitalului, muncă şi îngrijirea lui Kolea, fratele adolescent al Annei. Se străduiesc din răsputeri să evite să intre în vizorul privirii vigilente a autorităţilor, dar, cu toate astea, fericirea lor domestică nu durează mult. Stalin este încă la putere, iar Ministerul de Interne îşi fabrică mereu alţi duşmani. Atunci când Andrei e nevoit să îl trateze pe copilul grav bolnav al lui Volkov, înalt demnitar în poliţia secretă a statului, se trezeşte prins, împreună cu cei dragi lui, într-o situaţie fără scăpare, într-un joc pe viaţă şi pe moarte, pentru că în această lume a şoaptelor şi a vigilenţei, trădarea poate veni din partea celor care-ţi sunt mai apropiaţi.

Este un roman inteligent, elocvent, scris cu meticulozitate. O poveste captivantă şi bine gândită despre oameni buni care trăiesc vremuri grele.

Este o extraordinară şi foarte puternică evocare a unor timpuri dominate de o frică inimaginabilă.

tn1_slavnikova_-_dusmanul_poporului_2

DUSMANII POPORULUI-Olga Aleksandrovna Slavnikova

Maksim T. Ermakov, brand- managerul unei companii de ciocolată, se luptă cu înverșunare să reziste presiunilor unei societăți uniformizante. Idealul lui este să își cumpere o locuință în Sadovoe Kol’ţo, un gest sinonim cu libertatea, prin care visează să se distingă de masa amorfă a moscoviților. Într-o zi se trezește la birou cu niște agenți ai departamentului de prognoză socială și află că este, într-adevăr, așa cum și-ar fi dorit, un individ ieșit din comun. Vestea bună are însă și un revers: Maksim T. Ermakov trebuie să își tragă un glonț în cap. După spusele celor doi agenți, însăși existența lui este un atentat la siguranța mondială și amenință să declanșeze un lanț nesfârșit de catastrofe, de la tsunami-uri și atacuri teroriste la o criză economică mondială și un nou război în Caucaz. Viața a sute de mii de oameni depinde de martiriul lui.
Numai că pentru Maksim T. Ermakov, marea dilemă a poporul rus, formulată de Dostoievski – „Să salvez lumea sau să beau și eu o ceașcă de ceai?“ – a fost rezolvată în favoarea ceaiului. Agenții fac tot ce le stă în putință ca să îl convingă să se sinucidă, hărțuindu-l, mituindu-l și chiar punându-i la dispoziție un pistol. Dar Maksim T. Ermakov nu se dă bătut și, în numele dreptului la viață și la ceai, depune eforturi de-a dreptul eroice numai și numai ca să nu devină erou.

Romanul suportă ușor o lectură în cheie alegorică. Povestea lui Maksim T. Ermakov pune în discuție probleme sociale de actualitate: lupta dintre individ și sistem, libertate individuală versus spirit civic, prețul pe care suntem dispuși să îl plătim pentru binele colectiv, locul pe care mai poate să-l ocupe eroismul într-o societate care te condamnă la mediocritate, problema vinovăției și a responsabilității într-o societate impersonală, ale cărei resorturi depășesc puterea noastră de înțelegere etc.

Principala referință a autoarei este Dostoievski cu Însemnări din subterană, dar romanul ei intră în dialog și cu Procesul lui Kafka, mai ales prin tematică și prin deschiderea spre absurd.

Vă provoc să intrati pe Strada Fictiunii si sa cititi aceste romane fără să vi se strângă inima şi să vi se pună un nod în gât.

Articol scris pentru SuperBlog 2014. Proba 12

Sponsor: Editura ALL

Anunțuri

2 gânduri despre „Strada Fictiunii Literare

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s